Rodzaje wózków widłowych

wózek widłowy jezdniowyWózki widłowe – ze względu na ich rodzaj (model) możemy wyróżnić parę charakterystycznych właściwości, dzięki którym są w stanie w odmienny sposób, zgodnie z oczekiwaniami kierownika, zagospodarować magazyn. W tym tekście weźmiemy na tapet wózki widłowe wysokiego składowania, podnośnikowe, unoszące operatora i ładunek, ze zmiennym wysięgiem, a także ładowarki teleskopowe i wózki jezdniowe. Zapraszam do lektury.

Naszym punktem wyjścia będzie omówienie rodzajów uprawnień wydawanych do operowania wózkami widłowymi, a także przypomnimy sobie budowę najczęściej spotykanego wózka jezdniowego.

Uprawnienia na wózki widłowe są wydawane w trzech kategoriach: „III WJO” – zaświadczają o umiejętności obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych prowadzonych i zdalnie sterowanych,     „II WJO” – uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych za wyjątkiem urządzeń specjalizowanych, oraz „I WJO” – dzięki nim operator posiada podstawowe uprawnienia do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych, w tym specjalizowanych: z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem i ze zmiennym wysięgiem. Przed podejściem do egzaminu UDT, aby zdobyć uprawnienia trzeba być zaznajomionym z budową wózka jezdniowego, jest ona kluczowa do bezpiecznej pracy i prawidłowej obsługi. Budowa wózka jezdniowego podnośnikowego wygląda następująco:

Składa się on z ramy urządzenia  wykonanej ze stali, jej wielkość i kształt zależne są od typu wózka, tak jak wspominaliśmy poprzednio, wózki wysokiego składowania posiadają wzmocniony maszt, a przy tym silniejsze ramię, które pozwala im unosić i zbierać towary ze znacznie wyższej wysokości od pozostałych wózków.

Kolejnym elementem jest podwozie wózka, trzykołowe lub czterokołowe, zależnie od typu wózka, zapewnia mu lepszą mobilność, przy czym koła te muszą być odpowiednio dopasowane, także w zależności od modelu i miejsca pracy.

Silnik – w większości wózków jezdniowych montuje się silniki zasilane gazem LPG, ale również stosowane są wózki napędzane prądem elektrycznym, akumulatorowe, na benzynę czy olej napędowy. Charakterystyczne dla wózków nowego typu jest ich autonomiczność, jednakże nadal powszechnie stosowane wózki wymagają operatora, co jeszcze przez długi czas się nie zmieni.

wózek widłowy wysokiego składowania Wcześniej wymieniany przez nas element, czyli maszt – to część, mająca postać pionowej ramy, na której umocowana jest karetka wraz z widłami. Karetka – płyta czołowa, która jest połączona z masztem, do niej umocowane są widły – przeznaczone do przenoszenia ładunków, mogą mieć różne wymiary, a także dodatkowy osprzęt zależnie od ładunków, na przykład beczek.

Aby uzupełnić obraz „pełnego rynsztunku” wózka widłowego, należy wspomnieć o kratce ochronnej służącej do zabezpieczenia ładunków podczas ich przemieszczania. Co od razu kieruje nas do przeciwwagi – znajduje się z tyłu wózka, odpowiedzialnej za utrzymanie równowagi i stabilność wózka podczas przewożenia ładunków.

Ostatnie elementy związane są z bezpieczeństwem i komfortem pracy – klatka bezpieczeństwa – ochrania operatora wózka widłowego przed ładunkami unoszonymi i zbieranymi z wysokich półek. Zapewniająca komfort, bezpieczeństwa, a przy tym ergonomię pracy kabina operatora – otwarta, z przezroczystym dachem ułatwiającym widoczność (w zależności od modelu i przystosowania do potrzeb użycia), obudowana z boków, zabezpieczająca operatora, w kabinie znajdują się narzędzia do sterowania wózkiem, w tym pedały, kierownica, dźwignie.

Wózki widłowe nie mogłyby jednak pracować i spełniać powierzonych im funkcji, gdyby nie były wyposażone w układy hydrauliczne – te odpowiadają za szybkość podnoszenia ładunków na widłach, tak samo pełnią funkcję hamulca, chroniąc operatora przed spadającym ładunkiem w skrajnych przypadkach.

Znajomość budowy wózków jezdniowych podnośnikowych, które są powszechnie wykorzystywane przy pracy na magazynie, jest obowiązkowa do obsługi tego urządzenia. Nie oznacza to, że przy innych modelach nie jest, każdy operator zawsze przed rozpoczęciem pracy z nowym wózkiem powinien zapoznać się z jego budową oraz z warunkami eksploatacji i parametrami technicznymi, aby uniknąć ewentualnych wypadków. Co więcej wózek jezdniowy podnośnikowy (wózek widłowo–kołowy) to pojazd mechaniczny o napędzie silnikowym, przystosowany do przewozu towarów o znacznej (nawet do kilkudziesięciu ton) masie. Rozróżniamy je od wózków paletowych tym, że znajduje się na nich miejsce dla operatora, a także są wyposażone w zmienny wysięgnik pozwalający na wykonywanie manewrów z ładunkiem umiejscowionym na widłach. Natomiast wózki unoszące są sterowane w prosty sposób przy użyciu dyszla, nie zajmują tyle przestrzeni są w stanie udźwignąć ciężar sięgający nawet trzech ton, a ich maksymalny pułap wznoszenia to 500 mm. Z tego też względu najczęściej spotkamy je w magazynach sklepowych, przy transporcie produktów spożywczych.

Pnący się w górę handel online oraz ogólny rozwój jakości usług świadczonych przez firmy dostawcze sprzyja zapotrzebowaniu konsumenta. Co za tym idzie wzrasta ilość zamówień, a tym samym liczba, różnego rodzaju – od odzieży po odlewy metalurgiczne – towarów składowanych w magazynach. Aby zapewnić jak najlepszą funkcjonalność komórki nadzorczej, która sprawuje pieczę nad organizacją pracy magazynu, potrzebne są dodatkowe przestrzenie, których najczęściej nie znajdziemy już więcej na zapełnionym metrażu. Gdzie w takim razie możemy je odnaleźć? Jeśli nie można poszerzyć szerokości ani długości magazynu należy spojrzeć w górę. Do zagospodarowania trudno-dostępnych przestrzeni, znajdujących się wyżej od pozostałych, używamy wózków widłowych wysokiego składowania. Charakteryzują się one wzmocnioną konstrukcją masztu, dzięki której wózki te mają niskie spadki udźwigu oraz długoterminową trwałość. Przystosowane są one do potrzeb operatora, skonstruowane w taki sposób, aby nie zakłócać widoku podczas wykonywania manewrów i ergonomii pracy.

ładowarka teleskopowa Ładowarka ze zmiennym wysięgiem – teleskopowa, jest to wózek widłowy przeznaczony do transportu większych obiektów. Najczęściej używa się go przy pracach na budowie oraz w rolnictwie, jego specjalna konstrukcja i większa moc od przeciętnego wózka widłowego pozwala mu na dokonywanie podobnych manewrów z o wiele większym ciężarem. Są to najczęściej konstrukcje stalowe, elementy betonowe, kruszywa, drewno, słoma, itp. Aby obsługiwać urządzenie, operator musi posiadać poświadczające jego kompetencje zaświadczenie, o którym opowiemy parę słów post scriptum.

Ośrodek Szkolenia Operatorów OSO zajmuje się nauką kandydatów przystępujących do egzaminu UDT (Urzędu Dozoru Technicznego) mających na celu zdobycie uprawnień operatora, między innymi, do obsługi podestów ruchomych przejezdnych. Jest to szkoła o wieloletniej działalności, dysponująca wysoko wykwalifikowaną kadrą, posiadająca aż 98 procent zadowolonych klientów. Jeśli jesteś zainteresowany podjęciem pracy jako operator lub chciałbyś poszerzyć swoje kompetencje, a może znasz kogoś chętnego, poleć nas i odwiedź naszą stronę szkolenia-udt.pl, gdzie będziesz mógł się zapoznać z całą ofertą usług świadczonych przez OSO. Serdecznie Zapraszamy!